Afbeelding
Foto: .

Bijna 90 jaar aan onderwijservaring verlaat IJsselvallei

· leestijd 3 minuten Algemeen

VEESSEN- Nog een paar weken dan sluiten directeur Bert Harmsen en leerkracht Gert Thomassen hun onderwijsloopbaan af op de IJsselvallei in Veessen. Beiden gaan met vervroegd pensioen. Vrijdag 1 juli vindt het officiële afscheid plaats met de leerlingen en ouders.

Gert heeft 45 jaar in het onderwijs gezeten waarvan de laatste tien jaar in Veessen: eerst 5 jaar op De Heemde en de laatste 5 jaar op de IJsselvallei (die is ontstaan na de fusie van De Heemde en De Zaaier, red.). Bedenk een functie in het onderwijs en Gert heeft deze bekleed: RT, IB, ICC’er, locatiedirecteur en groepsleerkracht binnen alle groepen. “Maar het leukste is om voor de klas te staan!”, stelt Gert. “Daarbij heb ik altijd op kleinere scholen gewerkt. Ik hou van het kleinschalige, de saamhorigheid.” Bert sluit een carrière van 42 jaar in het onderwijs af, waarvan de laatste 12 jaar in Veessen. “Ik ben begonnen voor de klas en sinds 1999 ben ik schooldirecteur binnen Cambium. Dat was destijds op de Wilhelminaschool in Heerde. Ik heb de nodige fusies meegemaakt: niet alleen hier in Veessen, maar ook met Cambium zelf. Ik kan niet anders zeggen, dat ik een heel plezierige tijd binnen de stichting heb gehad.” 

Mixed feelings

Beiden kijken met ‘mixed feelings’ naar het afscheid. “We hebben zelf deze stip op de horizon gezet en je leeft er ook naar toe. Tegelijkertijd besef je wel bij meerdere zaken dat iets de laatste keer is; laatste Sintviering, laatste Kerst, laatste schoolreis. Hoewel het een bewuste keus is, gaan we zeker veel dingen missen.” En met stip op één staan dan de kinderen. “Het lesgeven, de kinderen: dat is het allerleukste. Dat is ook waarvoor je bent opgeleid.” “Een oase om in te mogen werken”, zo omschrijven de twee de IJsselvallei. “Dat beseffen we ons terdege, zeker de laatste jaren waarin we wel eens mijmerend over het verleden hier rondliepen. We mogen onze handjes dichtknijpen dat we onze loopbaan hier mogen afsluiten. Het is een prachtplek; voor ons en de kinderen.” Tuurlijk; overal is wat, ook op de school in Veessen. “Maar we zijn er in geslaagd om als team samen te blijven optrekken met kinderen en ouders en dat voelt heel goed. Belangrijk daarbij is de drie-eenheid; kinderen, ouders en school. Als die driehoek in balans is, dan werkt het.” 

Relaties aangaan

Heel belangrijk binnen het onderwijs noemen beiden het ‘aangaan van relaties’. “Met de kinderen, maar ook met ouders en andere teamleden. Zeker binnen een team is dat de laatste tien, twintig jaar steeds belangrijker geworden. Ook de relatie met ouders is veranderd. Het respect en vertrouwen in degene die er voor geleerd had, was veertig jaar geleden meer aanwezig. Dat is ook een ontwikkeling van de tijd natuurlijk. Het is heel belangrijk dat ouders weten dat teamleden naast hen staan en dat we ons samen met hen willen inzetten ten behoeve van het kind.” Nog een verandering in de tijd; de inzet van technologie. “Wij zijn beiden nog van de generatie van schoolborden met krijtjes”, lachen ze. “Nu hebben alle kinderen een tablet. Dat levert mooie dingen op, maar kent ook zeker minpunten. Basisvaardigheden blijven belangrijk.” Ook benadrukken Bert en Gert het belang van spelen. “Alles moet maar gemeten worden, maar we hebben te maken met kinderen van 4 tot 12 jaar. Die moet je de ruimte geven om te ondernemen en ontdekken. We willen dat ze ook ontdekkend leren en daar hebben we de afgelopen jaren van alles voor geregeld. Kijk bijvoorbeeld naar het plein. Alles om balans te creëren. Balans en verbinding: twee zaken die erg belangrijk zijn.”

Waardering

Waar ze het ook over eens zijn: de randverschijnselen náást het lesgeven zullen ze niet missen. “Die administratieve rompslomp, alles maar moeten vastleggen”, verzuchten ze. “Ik geloof ook dat het werk op een school wel eens wordt onderschat”, stelt Bert. “Je werkt met levend materiaal. Het is geen werkje van half negen tot half drie, dat wordt schromelijk onderschat. En dan niet alleen qua uren die je er in steekt, maar ook wat het mentaal met je doet.” Er wordt tevens veel op het ‘onderwijsbordje’ geschoven stelt Gert: “Of het nu gaat om #Me too, verkeersveiligheid, omgaan met geld, burgerschap: school moet het maar even oppakken. Dat maakt het zwaar. Je moet presteren, maar wil er ook voor zorgen dat kinderen het fijn hebben. Mag je dit alles van het onderwijs verlangen?” Het tekort aan handen in het onderwijs baart zorgen. “Als ik lees dat de normen maar omlaag moeten of de duur van de opleiding verkort… Het is niet voor niets een 4-jarige opleiding. Je geeft de kinderen een basis mee, een fundament om op verder te kunnen bouwen. Waardering voor dit werk is belangrijk”, is iets dat ze de mensen graag willen meegeven.

Afscheid

Op 1 juli wordt het een feestelijke dag. “Vanuit het Cultuurplein gaan we met de kinderen aan de slag met muziek en dans. Om 13.45 uur geven de kinderen vervolgens een optreden waarvoor iedereen van harte wordt uitgenodigd. Aansluitend vindt een receptie plaats van 14.30 tot 16.00 uur.” Wanneer de deuren van de school voor de laatste keer achter hen dicht gaan, verwacht het tweetal niet in een zwart gat te vallen. Bert: “Waar ik me het meeste op verheug is geen verantwoordelijkheid meer te hoeven dragen en afleggen. Vrijheid voelen om iets wel of niet te doen. De laptop een avond dichtlaten.” Vervelen zullen ze zich in ieder geval niet: “We hebben veel dezelfde hobby’s. De liefde voor natuur, de vogels, wandelen, kunst en sport. We zullen vast nog wel eens een keer afspreken.” Maar voor nu eerst nog een paar mooie weken op de IJsselvallei. “Wat zo fijn is: we hebben zelf deze keuze kunnen maken. We mogen ons gelukkig prijzen dat we op een mooie manier afscheid mogen nemen van het vak.”