Afbeelding

Wethouder dankt vrijwilligers voor geslaagde zomerschool

· leestijd 1 minuut Algemeen

EPE/ HEERDE-De zomerschool Epe-Heerde werd op 22 augustus feestelijk afgesloten. Nieuwe Nederlandse kinderen, ouders, vrijwilligers en professionals uit de gemeenten Heerde en Epe maakten samen het programma tot een succes. Bij de afsluiting dankte wethouder Yasemin Cegerek van Heerde alle vrijwilligers voor hun inzet: “Wat een enthousiasme hier! Laten we ons inspannen om dit mooie initiatief tussen beide gemeenten ook volgend jaar tot een succes te maken!” Tijdens de eerste drie weken van augustus konden ‘nieuwe Nederlandse’ kinderen naar de zomerschool in Vaassen. De zomerschool is een initiatief van de gemeenten Heerde en Epe. Organisaties en vrijwilligers uit beide gemeenten zorgden samen voor de uitvoering van de zomerschool. De zomerschool is natuurlijk voor de kinderen, maar ook de ouders van deze kinderen gaan mee. De gemeente Heerde vindt het belangrijk dat ouders zijn betrokken bij hun kinderen. Daarom organiseerde de gemeente, samen met het Centrum voor Jeugd en Gezin, een nuttig ‘denk & doe-programma’ voor deze ouders. De gemeente wil zo, samen met de ouders, meehelpen aan een goede pedagogische basis voor kinderen in de gemeenten Heerde en Epe. Zodra de kinderen werkten aan hun Nederlandse taalontwikkeling, zochten hun ouders naar antwoorden op vragen als: ‘wie ben ik als ouder?’, ‘hoe leven we in Nederland met elkaar samen?’ en ‘wat zijn voor mij belangrijke waarden in de opvoeding van mijn kinderen?’. Ook gingen ouders op stap: ze bezochten bijvoorbeeld kwekerij Doorn (Heerde) en kasteel Cannenburgh. De vraag hoe ouders in Nederland hun kinderen opvoeden is steeds moeilijker te beantwoorden. Onze multiculturele samenleving kent veel verschillende opvoedingsstijlen. Van elke stijl leren we met elkaar en nemen we bewust of onbewust zelf ook iets mee. Tijdens de zomerschool ontmoetten de ouders elkaar, gingen ze in alle openheid in dialoog en werkten ze aan wederzijds begrip. Hierbij stonden thema’s als identiteit, burgerschap en samenleving centraal. Tijdens deze bijeenkomsten werd duidelijk dat ondanks de diversiteit in culturen er ook veel raakvlakken zijn. De zomerschool bleek voor leerlingen én hun ouders een succesvolle formule. De gemeenten willen het daarom volgend jaar graag herhalen. Er wordt bekeken of het dan ook mogelijk is om de zomerschool toegankelijk te maken voor kinderen uit minima-gezinnen.