Afbeelding
.

Peter Veldhuis 40 jaar in het onderwijs

· leestijd 2 minuten Algemeen

HEERDE- In de personeelskamer van De Noordgouw aan de Eperweg waren er een paar mooie woorden met een boeket bloemen ter ere van zijn 40 jaar in het onderwijs. “Het onderwijs heeft mij veel gebracht”, zegt Peter Veldhuis afdelingsleider havo bij Christelijk College De Noordgouw. 

Peter geeft een inkijkje in de afgelopen 40 jaar en begint: “Toen ik in ’82 de ALO (Academie voor Lichamelijke opvoeding) in Groningen had afgerond was de arbeidsmarkt heel slecht. Ik begon als invalkracht in Zwolle, twee dagen op en neer met de trein voor één uur les per dag. In het eerste jaar werkte ik uiteindelijk tegelijkertijd op drie verschillende scholen, in verschillende plaatsen met verschillende doelgroepen. In het tweede jaar werkte ik o.a. op een LHNO school, de voormalige huishoudschool. Tijdens mijn studie had ik nog geen kennis gemaakt met deze doelgroep. Het was dus best even wennen om als ‘broekie’ om te gaan met meiden-dingen. Hoe mooi is het dan als je een band krijgt met leerlingen. Dat uitte zich bijvoorbeeld in het verzetten van een klasseavond, waar ik voor was uitgenodigd, omdat ik niet op de geplande datum kon. Het schooljaar daarna kwam er meer continuïteit in mijn werk. Ik had toen een volledige baan, op twee scholen in Hoogeveen. Een collega van de sectie LO zou later mijn schoonvader worden. De rector waarschuwde, toen hij doorhad dat ik iets met de dochter van een collega kreeg; dat zou wel eens een lastige situatie kunnen worden. Inmiddels zijn we bijna 35 jaar getrouwd”, lacht Peter. 

Door terugloop van leerlingen verloor Peter zijn basis in Hoogeveen, hij solliciteerde in Heerde, waar hij in 1989 begon als docent LO, mentor werd en sinds 2001 afdelingsleider is. Aanvankelijk moest hij even wennen dat hier les werd gegeven aan gemengde groepen. Ook dat de lessen lichamelijke opvoeding niet geclusterd waren in blokuren. Op zijn initiatief werd de clustering een jaar later ingevoerd. De gemengde groepen bleven. In Heerde zag hij zichzelf qua accommodatie in een walhalla komen. “Sportzalen en velden bij de school, alle ruimte om te bewegen. Als de softbal over het hek ging, moest de bal soms terug worden gezocht tussen de koeien. Dat is dan weliswaar niet meer zo, maar de faciliteiten zijn nog steeds fantastisch.”

Ook als afleidingsleider geeft hij nog steeds les. “Ik wil deel uit blijven maken van wat leerlingen en docenten meemaken. Ik geef les aan een havo 4 klas. Havo 4 is een dynamisch jaar, daar zit ik dan middenin”. Naast vele Heerder en Eper jeugd heeft hij eerder ook zijn drie eigen kinderen in de klas gehad. “Vrienden van onze kinderen leerde ik ook op een andere manier kennen en zij mij ook, prachtig”.

Naast officiële functies heeft Peter ook neventaken verricht. Zo was hij initiatiefnemer in het organiseren van een ‘survival reis’. Deze reis is in de loop der jaren uitgegroeid tot de jaarlijkse cultuur en sportreis van havo 4. Ook was hij jaren contactpersoon voor Edukans. Peter wijst op een schilderij in zijn werkkamer: “Gekregen van een leerling die met Edukans naar een ontwikkelingsland is geweest. Door de ogen van de leerling die een kijkje nam in de onderwijssituatie in het bezochte land, kregen alle thuisblijvende leerlingen een beeld terug”. 

De covid periode was een lastige tijd. “Mijn policy is dat mijn deur altijd open staat, leerlingen zijn welkom om met vragen en opmerkingen te komen. Maar door het afstandsonderwijs kon er niemand naar binnen komen. Het contact met leerlingen was hierdoor marginaal, dat voelde niet goed. Ik wil er graag zijn voor de leerlingen”. Ondanks de recente covid periode concludeert Peter terugkijkend op 40 jaar onderwijs: “Ik vond het een geweldige tijd. Werken met mensen, leerlingen en collega’s, vond en vind ik prachtig. Ik vind het fijn om van waarde te kunnen zijn voor leerlingen in hun boeiende levensfase. Ik kijk altijd naar: waar staan we, wat is de volgende stap, en ik blijf zoeken naar een oplossing en voorlopig zet ik mijn werk nog even voort.”