Afbeelding

Regionale drinkwatercampagne van start

· leestijd 2 minuten Algemeen

HATTEM- De gemeenten Apeldoorn, Brummen, Hattem, Lochem en Voorst gaan 30 januari gezamenlijk van start met een drinkwatercampagne. Doel van deze regionale campagne is kinderen verleiden om voor en/of na de zwemles water te drinken in plaats van een zoet drankje. De campagne is ontwikkeld door de vijf JOGG-gemeenten (Jongeren Op Gezond Gewicht), in samenwerking met GGD Noord- en Oost-Gelderland. De campagne loopt door tot na de zomerperiode. Vijf binnenbaden en vier buitenbaden in de vijf JOGG-gemeenten doen mee met de campagne. De campagne richt zich op alle 4- tot 6-jarige kinderen die in de deelnemende zwembaden zwemles volgen voor diploma A. In totaal gaat het om zo’n 2735 kinderen en hun ouders. Het is de bedoeling om er spelenderwijs voor te zorgen dat kinderen water drinken voor en/of na de zwemles. Want water drinken is gezond. Beter voor het gewicht èn beter voor de tanden van kinderen. Gezonde en fitte kinderen bewegen beter. En kinderen die beter bewegen, halen makkelijker hun zwemdiploma. Er is bewust gekozen voor de doelgroep zwemlessende kinderen en hun ouders. Christien Pieterse van GGD Noord- en Oost-Gelderland legt uit: “Via de zwembaden kunnen wij veel kinderen en hun ouders bereiken. Bijna elk kind volgt immers zwemles en komt daarvoor wekelijks in het zwembad gedurende een langere periode. En veel ouders blijven tijdens de zwemlessen in het zwembad wachten. Een goed moment om zowel de kinderen als de ouders enthousiast te maken voor het drinken van water in plaats van zoete drankjes. Want Nederlandse kinderen drinken (veel te) veel zoete drankjes en weinig water. We zijn heel blij dat de zwembaden willen meewerken aan deze campagne.”

In de campagne staan drie Waterhelden centraal: Spetter de octopus, Spatter de dolfijn en Spater de krab. Christien Pieterse legt uit: “Deze Waterhelden beleven allemaal avonturen in en rond het water. Van deze avonturen krijgen zij dorst. En die dorst lessen zij door water te drinken. We hopen dat de kinderen de Waterhelden en hun wateravonturen leuk vinden. Zo leuk, dat ze ook een waterdrinkende Waterheld willen worden. Elke maand krijgen de kinderen in het zwembad een nieuw avontuur van de Waterhelden. Daarnaast zijn er cadeautjes die de kinderen krijgen of kunnen winnen, zoals een bidon en een stickervel van de Waterhelden. Voor ouders is er een flyer met uitleg over de campagne en tips om water drinken (thuis) leuk te maken. De zwembaden krijgen een set campagnematerialen. Deze kunnen zij tijdens de zwemlessen gebruiken, zodat de kinderen ook in het water met de Waterhelden kunnen spelen.” In Hattem start de campagne vanaf 30 januari in Zwembad de Marke. De kinderen die zwemles A volgen, ontvangen in de week van 30 januari voor de zwemles hun drinkwaterbidon die zij thuis of in het zwembad kunnen vullen met water. Ook krijgen ze dan het eerste wateravontuur van de waterhelden en de informatie voor ouders. De vijf gemeenten Apeldoorn, Brummen, Hattem, Lochem en Voorst sloten zich begin 2015 voor drie jaar gezamenlijk aan bij Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) onder de naam “Gewoon, Gezond Gewicht!”. Een subsidie van de provincie Gelderland maakte dit mede mogelijk. De gemeenten voeren elk lokaal activiteiten uit om de leefstijl van jongeren te verbeteren. Daarnaast zetten zij zich ook in om in regionaal verband activiteiten uit te voeren, zoals deze regionale drinkwater campagne. JOGG is een integrale aanpak waarbij iedereen in stad, dorp of wijk zich inzet om gezond eten en bewegen gemakkelijk en aantrekkelijk te maken. Jongeren, hun ouders en hun omgeving staan hierbij centraal. Het is een lokale aanpak waarbij niet alleen ouders en gezondheidsprofessionals zich bezighouden met het bevorderen van een gezonde leefstijl bij kinderen, maar bijvoorbeeld ook winkeliers, bedrijven, scholen en de gemeente zelf.