Afbeelding
Foto: vrijdag werd de vlag gehesen

Wethouder hijst Orange the World-vlag

· leestijd 1 minuut Algemeen

HEERDE- Voor het derde jaar achtereen sluit de gemeente Heerde zich aan bij de wereldwijde campagne Orange the World. 

Deze campagne vindt ieder jaar plaats van 25 november tot 10 december en vraagt aandacht voor het veel voorkomende geweld tegen vrouwen en meisjes. Op vrijdagochtend mocht wethouder Van Ommen de Orange the World-vlag hijsen bij het Raadhuis in Heerde. Hij noemde de campagne heel belangrijk. “Het is nog steeds zo dat vrouwen letterlijk in de hoek zitten waar de meeste klappen vallen. Het is belangrijk dat er aandacht aan wordt besteed. Het is onze taak dat iedereen zich veilig voelt.” Geweld tegen vrouwen en meisjes komt overal ter wereld voor, in grotere en kleinere plaatsen, en in alle lagen van de bevolking. Wereldwijd krijgt één op de drie vrouwen te maken met geweld. In Nederland is dat zelfs 45% van de vrouwen en meisjes. De gemeente Heerde zet zich in voor een samenleving, waar elke inwoner zich veilig en thuis voelt. Daarom kleurt het Raadhuis ook dit jaar oranje van 25 november tot 10 december. 

Activiteiten Soroptimisten

Soroptimistclub Hattem-Epe “SHE” maakt zich in deze regio sterk voor de campagne. “We stimuleren dat gemeentes er aan werken en hebben ook onze eigen acties”, vertelt Paula Bulder. Wat gelijk opvalt, zijn de oranje sjaals die uitgedeeld worden. “Oranje: de kleur van hoop en van de dageraad. Internationaal is deze kleur gekozen en deze wordt ook gebruikt voor het aanlichten van gebouwen.” Bij bedrijven en verenigingen zijn posters gebracht om het onderwerp onder de aandacht te brengen. “Ook hebben we bedrijven gevraagd hoe zij er mee om gaan. Is er bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon? Kortom: wat is de visie van het bedrijf?” Vierdeklassers van de RSG krijgen er les over. “Hiervoor is een lesprogramma ontwikkeld. Daarmee zijn we ook langs serviceclubs langs gegaan. Helaas paste het nu niet in het programma van de Noordgouw, maar zij gaan er aandacht aan besteden tijdens de week van de solidariteit met een informatietafel.” In het campagnelogo zie je de oranje handjes. “Met mallen willen we oranje handen op de stoep spuiten, bijvoorbeeld bij de bushalte bij de Noordgouw. Ook de bibliotheken besteden er aandacht aan en hebben een leestafel. Er zijn ook speciale boekenleggers gemaakt, die mensen – ongezien - mee kunnen nemen.” Hoe wordt er door bedrijven en verenigingen eigenlijk gereageerd op de campagne? “We merken dat we de wind mee hebben, onder andere door Me Too en het schandaal rond The Voice”, zegt Paula. “Het onderwerp is meer in beeld en krijgt steeds meer aandacht, al is het wel een proces van de lange adem. Wat het soms lastig maakt, is dat mensen denken dat het niet in hun omgeving plaatsvindt, maar het is vaak dichterbij dan je denkt.”