Afbeelding
Dino Eisele

Bijsterbosch scoort podiumplaatsen in Oschersleben

· leestijd 2 minuten Sport

Wegracecoureur Pepijn Bijsterbosch heeft een druk weekend achter de rug. De Heerdenaar nam tijdens de German Speedweek in het Duitse Oschersleben deel aan twee IDM Superbike-races en aan de 8 uurs race van het WK Endurance. En niet zonder succes. Bijsterbosch scoorde met zijn Team Dutch Comfort Houses een IDM-podiumplaats; in het WK Endurance greep hij met Team GERT65 net naast de kampioenstitel.

IDM Superbike

In alle trainingssessies zit Bijsterbosch er van voren goed bij. Dit brengt hem naar een 7e positie op de startgrid voor de eerste race. Bij de start weet hij gelijk twee plaatsen goed te maken en nestelt zich in de kopgroep. In het verloop van de race is Bijsterbosch in een flink gevecht verwikkeld met de Fransman Erwan Nigon om de vierde positie. Bij het passeren van een achterblijver in de voorlaatste ronde zit Nigon op een iets betere lijn en passeert Bijsterbosch. Die probeert nog te pareren, maar moet op de streep genoegen nemen met de vijfde positie.

Door de met ingang van dit seizoen gewijzigde startprocedure mag Bijsterbosch in de tweede race vertrekken vanaf de 2e startpositie. Samen met Nigon, zijn rivaal uit de eerste race, weet Bijsterbosch een mooie voorsprong op te bouwen op de achtervolgende groep. Daar moeten de snelste coureurs wat meer moeite doen om naar voren te komen. Toch weet Oekraïner Ilya Mikhalchik het gat te dichten en Bijsterbosch te passeren. De Heerdenaar kan verdere concurrenten achter zich houden en mag naar het ereschavot om de beker voor de derde plaats in ontvangst te nemen.

EWC – de 8 uur van Oschersleben

Op Eerste Pinksterdag volgt een spannende ontknoping van het kampioenschap in de Stock-klasse van het WK Endurance. In dit kampioenschap komt Bijsterbosch, samen met de Oostenrijker Stefan Kerschbaumer en de Duitse Lucy Glöckner, uit voor het Duitse GERT65. Het team voert voorafgaand aan de 8 uren van Oschersleben de ranglijst aan en laat in de trainingen zien dat ze op titelkoers liggen.

De start van de race is voortvarend, maar problemen met de brandstoftoevoer werpt het team ver terug. Bijsterbosch heeft vervolgens ook even een momentje als de motor stil valt door een probleem met de gashendel. Krijgt de BMWS1000RR snel weer aan de praat, maar moet wel de pits in voor een reparatie. Het team moet opnieuw in de achtervolging. De achterstand is na 4 uur dermate groot, dat het behalen van de titel erg lastig gaat worden. Naaste concurrenten krijgen echter ook de nodige tegenslag, waardoor de spanning weer toeneemt. Zo gloort er bij het ingaan van het laatste uur toch weer hoop op het kampioenschap. Het gaat dan nog tussen Moto Ain en GERT56. Met nog 10 minuten op de klok rijdt GERT56 op P13 en komt in het klassement in punten gelijk met Moto Ain, die op P4 rijden.

Kerschbaumer rijdt zich het snot voor ogen om nog een positie goed te maken en zo de WK-titel in de Stock-klasse binnen te slepen. Helaas lukt dit niet en komen ze 20 seconden tekort. Bij een gelijke eindstand in het klassement telt de beste uitslag in deze race en dus mag Moto Ain zich tot kampioen laten kronen en moet GERT65 genoegen nemen met het zilver. Als je zo dicht bij de titel bent geweest is de teleurstelling vanzelfsprekend groot. Maar vice-wereldkampioen worden is hoe dan ook een fantastische prestatie.