Afbeelding
.

Oenerweg en centrumring Epe fietsveiliger

· leestijd 1 minuut Algemeen

EPE- Fietsersbond Epe houdt in het nieuwe jaar haar eerste inloopspreekuur in Epe. Kerngroepleden van de lokale afdeling zitten zaterdag 3 januari van 10.00 tot 11.30 uur in de bibliotheek aan de Stationsstraat. Fietsers kunnen er terecht met vragen, meldingen of suggesties over de infrastructuur in de gemeente Epe. 

In het laatste kwartaal van 2025 was de aandacht van Fietsersbond Epe vooral gericht op de herinrichting van de Oenerweg in Epe. Die weg moet veiliger voor het fietsverkeer. Grootste knelpunt is het smalle viaduct. Ideaal zou zijn het viaduct te voorzien van aan weerszijden een fietsbrug, maar dat is op lange termijn pas mogelijk. Intussen moet er wat gebeuren met de veiligheid op de Oenerweg. Na diverse malen overleg tussen de gemeente Epe en belanghebbende partijen, waaronder de Fietsersbond, en twee inloopbijeenkomsten in Oene ligt er een voorlopig ontwerp. Het plan is te bekijken op www.epe.nl bij Herinrichting Oenerweg. Daarop is onder meer een animatiefimpje te bekijken hoe het fiets- en autoverkeer zich op een heringerichte Oenerweg zou kunnen afwikkelen tussen het kanaal en rotonde De Meent. Fietsersbond Epe ziet in het ontwerp veel verbeteringen voor de veiligheid van de fietser. Het proces in de aanpak van de centrumring Epe is nog in volle gang en vraagt nog een lange weg. De gemeente Epe wil de maximumsnelheid terugbrengen naar 30 km/uur en dat vraagt om herinrichting van de wegen. Zowel omwonenden, inwoners als betrokken partijen zoals de Fietsersbond denken en praten mee in het voorbereidende traject. Voor begin 2026 staan al wel enkele quick wins gepland, maatregelen die vrij snel genomen kunnen worden en waar vooral de fietsers baat bij hebben. Het gaat onder andere om het verlagen van de beukenhaag rondom de rotonde om fietsers beter zichtbaar te maken; het aanbrengen van markering bij de afslag rotonde richting Quickbornlaan om de rijbaan visueel te versmallen; het aanbrengen van ‘kattenogen’ rondom de middengeleiders op de Bloemstraat, Quickbornlaan en Hoofdstraat-zuid om de zichtbaarheid te vergroten en op de Hoofdstraat-zuid het aanbrengen van markering om te voorkomen dat fietsers in de verdrukking komen door afslaande auto’s.

Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie