Afbeelding
.

Opening nieuwe inrichting Schoolzone De Rhijnsberg

· leestijd 1 minuut Algemeen

HEERDE- Woensdag is de nieuwe ingerichte schoolzone aan de Rhijnsburglaan feestelijk geopend door wethouder Yasemin Cegerek en (oud-) leerlingen van de basisscholen in de Rhijnsberg. Rondom de Rhijnsberg zijn er al lange tijd zorgen om de verkeersveiligheid. Het gaat hierbij met name om te hoge snelheden van het autoverkeer en het parkeergedrag bij het halen- en brengen. 

De laatste jaren is er al op verschillende momenten aandacht voor de verkeersveiligheid gevraagd vanuit de buurt, scholen en ouders. Zo is er bij de scholen al eens een remwegdemonstratie geweest en hebben verschillende overleggen geresulteerd in de komst van een zebrapad in de schoolzone. Al voor de uitbraak van corona zijn leerlingen van OBS De Spreng en CBS Het Talent aan de slag gegaan met het ontwerpen van verkeersborden die extra aandacht vragen voor de schoolzone. De officiële opening van de schoolzone en het plaatsen van de borden is door corona lange tijd uitgesteld, maar is altijd onder de aandacht van de betrokken partijen gebleven. Wethouder Cegerek: “We hebben al heel lang geleden gesprekken gevoerd over de verkeersveiligheid in deze buurt. Aan buurtbewoners hebben we gevraagd hoe we met elkaar de buurt veiliger kunnen maken. Er zijn verschillende acties samen met Veilig Verkeer Nederland uitgevoerd zoals de smiley’s en het zebrapad. De mooiste actie is deze verkeersborden ontworpen door leerlingen van de scholen. Ik hoop dat jullie er heel veel baat bij hebben!.” De leerlingen die de borden hebben ontworpen, mochten deze zelf met de wethouder onthullen. Dit zijn vanuit het Talent Lisah van Dongen (oud-groep 8) en Stein Smeets (oud-groep 8). Op hun borden staan resp. een ‘tas op de rug’ en een ‘slak’. Vanuit De Spreng waren het de leerlingen Naomi Eiland uit groep 7 en Lian Fijn uit groep 8. Het bord van Naomi heeft het thema ‘Bingo’ en van Lian ‘schoolzone 30’. De kleurrijke borden en palen werken attentie verhogend en laten in een oogopslag zien dat bestuurders zich in een gebied bevinden waar zich veel kinderen bevinden. Uit onderzoek van het SWOV is gebleken dat vergelijkbare kleurrijke illustraties, die geassocieerd worden met kinderen, een positieve invloed hebben op de attentie, het rijgedrag en de rijsnelheid van weggebruikers. In aanvulling op de inrichting doen Veilig Verkeer Nederland–afdeling Heerde en de scholen een dringende oproep aan ouders om hun kinderen zoveel mogelijk te voet of met de fiets naar school te brengen. Enerzijds om kinderen de nodige vaardigheden en ervaring in het verkeer te laten opdoen, anderzijds omdat hierdoor de schoolomgeving rustiger, overzichtelijker en dus veiliger wordt. Even heen en weer fietsen met een kind is in de meeste gevallen, ook op weg naar het werk, vaak sneller dan je met de auto in de verkeersdrukte te begeven. Uit landelijk onderzoek blijkt dat 80% van de kinderen al op voeten en fietsen naar school gaat of wordt gebracht. Wanneer ook de laatste 20% aansluit heeft dat een positieve invloed op de verkeersveiligheid.

Afbeelding