Afbeelding
.

Daltonscholen spelen Kahoot

Algemeen

WAPENVELD- Afgelopen woensdag was het Nationale Daltondag. 

Drie daltonbasisscholen van de Stichting Proo organiseerden voor hun kinderen een bijzondere activiteit. De daltoncoördinatoren van De Wereldweide uit Wezep, Innova uit Elburg en de Jan Ligthartschool uit Wapenveld hadden de handen ineen geslagen en een Kahoot-quiz bedacht. Kahoot! is een in Noorwegen ontwikkeld onderwijsplatform waarop multiple choice-quizzen kunnen worden aangemaakt en worden gespeeld. De quizvragen waren uiteraard gericht op het daltonsysteem, rond 1900 in Amerika ontwikkeld door Helen Parkhurst. In alle klassen van de drie scholen werd de quiz gespeeld via Teams, het videoconference-systeem dat in de lockdownperiode ook steeds werd toegepast. De coördinatoren planden voor elke onderwijsbouw (onder-, midden- en boven) een gezamenlijk tijdstip waarop de quiz kon worden gespeeld. De kinderen mochten als individu, als duo of als trio aan de quiz meedoen. Met een zelfbedachte naam werd de onderlinge strijd aangegaan. Dat de kinderen deze leervorm onder de knie hadden, bleek wel uit de snelheid van antwoorden geven. De quiz kreeg een bijzonder spannend verloop. De uiteindelijke winnaars per onderwijsbouw kregen later in de week van al hun leeftijdsgenoten een felicitatiegroet. Ook werd afgesproken om in de nabije toekomst vaker met elkaar op afstand Kahoot! te gaan spelen. “Het daltonsysteem overstijgt hiermee ook nog eens samenleren op uitsluitend één school. Samenwerking en effectiviteit, twee daltonkernwaarden, worden daarmee nog verder uitgewerkt en in de praktijk gebracht.”