Afbeelding

De bibliotheek op school

· leestijd 2 minuten Algemeen

EPE- De Bibliotheek Noord-Veluwe is zeer succesvol met een project waarmee het leesplezier van kinderen van de basisschool wordt vergroot. ‘De bibliotheek op school’ (dBoS) heet het project. Deze week ging Het Sterrenlicht in ‘t Harde met de bieb in zee, en is daarmee de 25e basisschool op de noordelijke Veluwe die de aanpak in de armen heeft gesloten. Dat die leesvaardigheden daadwerkelijk vooruit gaan in samenwerking met de bieb, merkt Gilian Quanjer. De directeur van de Hoge Weerdschool in Epe is een van de deelnemers van het eerste uur aan dBoS en kan de vorderingen bij haar kinderen al daadwerkelijk meten. Er worden leeskilometers gemaakt op de school en Quanjer is dermate enthousiast dat ze het project ook aanprijst bij collega’s. Directeur Hetty van de Weg van de Bibliotheek Noord-Veluwe is in haar nopjes met alweer de 25e aanmelding. ,,Maar ik ben vooral erg blij met de positieve reacties van de deelnemende scholen’’, vertelt ze op haar kantoor in Epe. Doel van het project is volgens Van de Weg de jeugd aan het lezen te houden. “Dat is zo verschrikkelijk belangrijk. We willen laaggeletterdheid voorkomen. Daarin is voor ons als bibliotheken een belangrijke taak weggelegd.” Hetty van de Weg legt uit dat dBoS een landelijk project is, dat ook in haar werkgebied van de noordelijke Veluwe wordt uitgerold door haar collega Karin Wolf. Wolf heeft inmiddels 25 van de 67 scholen in haar werkgebied bereikt. Ze spreekt van een mooi resultaat, zeker wanneer je bedenkt dat de bibliotheek geen vast format, maar maatwerk levert. Wolf: “Het is een samenwerking tussen bibliotheek en school. Belangrijk is dat daarbij de eigen identiteit van de school bewaard blijft.”

Leesprestaties in de lift

Leesconsulent Mieke Messie van de Bibliotheek Noord-Veluwe kan inmiddels een potje

breken op de Hoge Weerdschool in Epe. Sinds haar komst op de school in 2015 wordt er enthousiast gelezen in alle groepen van de basisschool aan de Wachtelenbergweg. En dat komt de leesprestaties van de kinderen ten goede. Technisch én begrijpend lezen gaan meetbaar vooruit. Tot tevredenheid van directeur Gilian Quanjer. In 2014 kwam het project ‘de bibliotheek op school’ (dBoS) in beeld bij Quanjer. Een hectische periode waarin de Hoge Weerd zich opmaakte voor verhuizing naar nieuwbouw. Twee van haar leerkrachten hadden bij de bibliotheek de cursus ‘Open Boek’ gevolgd, een opleiding tot leescoördinator in het primair onderwijs. Monique Hollander (groep 3) en Linda Dieker (groep 7) overtuigden Quanjer van het nut van dBos en zijn nu de leescoördinatoren van respectievelijk de onder- en de bovenbouw van de Hoge Weerd. Dat ging niet helemaal zonder slag of stoot, herinnert de directeur zich: “Financieel is deelname aan dBoS best een dingetje. Daar heb ik echt wel even met onze controller voor aan tafel moeten zitten. Maar als ik nu de balans opmaak, dan is het dat dubbel en dwars waard. Dat vertel ik ook mijn collega’s. De kinderen gaan gestaag vooruit met lezen. Dat is het belangrijkste. Maar ik hoef nu ook geen boeken meer te kopen. Dat scheelt enorm en maakt dat de kosten uiteindelijk ook wel weer meevallen.” Duidelijk is dat alle kinderen inmiddels veel leeskilometers maken op de Hoge Weerdschool. Foto: Monique Hollander (links) en Linda Dieker bij de leesboom van groep 5 van de Hoge Weerdschool. Elk blaadje staat voor een gelezen boek. In andere klassen zitten leesmeters tegen de muur geplakt. Alles wordt uit de kast gehaald om lezen te stimuleren.