Afbeelding

Belevingsvlucht Lelystad

· leestijd 3 minuten Algemeen

REGIO- Het Ministerie van Infrastructuur en Water, organiseert op 30 mei een belevingsvlucht. Doel van die belevingsvlucht is de bewoners onder de route te laten ervaren hoe het straks zal zijn als de vliegtuigen van Lelystad over hun gebied vliegen. De belevingsvlucht is niet bedoeld om het besluit rondom Lelystad Airport te herzien. De belevingsvlucht wordt uitgevoerd met een Boeing 737-800. Dat is een van de toestellen die op Lelystad gaan vliegen. De belevingsvlucht op 30 mei, vindt plaats tussen 15.30 en 20.30 uur. Omdat luchthaven Lelystad nog niet geopend is voor het grote vliegverkeer, vertrekt het vliegtuig vanaf Schiphol. Dit betekent ook dat het vliegtuig niet op Lelystad kan of mag landen. Voor het gebied tussen Almere en Dronten geeft de belevingsvlucht daardoor geen goed beeld. Daarbuiten heeft het niet landen en opstijgen van Lelystad geen consequenties voor de beleving. De Boeing 737-800 vliegt bij de belevingsvlucht minimaal een keer over alle routes die in de toekomst vanaf Lelystad gevlogen gaan worden. Op een aantal routes komt het toestel vaker langs. De route over de Veluwe, wordt volgens de planning twee keer gevlogen. In beide gevallen vliegt het toestel net als in de toekomstige situatie van noord naar zuid. Op het bijgevoegde kaartje zijn de twee vliegroute over de Veluwe weergegeven. Alle routes zijn te bekijken via de website die het ministerie voor deze belevingsvlucht heeft ingericht: www.belevingsvlucht.nl.

De eerste keer dat het vliegtuig overkomt zal bij benadering ergens zijn tussen 17.00 en 17.30 uur. De tweede keer is tussen 17.30 en 18.30 uur. De Veluwe ligt redelijk aan het begin van beide routes. De overkomst op de Veluwe zal daarom waarschijnlijk redelijk vroeg in de genoemde tijdsblokken plaatsvinden. Afwijking van deze tijdsblokken is echter niet uitgesloten. Dat kan zijn door drukte op Schiphol, door weersomstandigheden en door interferentie met ander vliegverkeer. Tijdens de belevingsvlucht worden op 11 plaatsen geluidsmetingen verricht. Daarbij wordt het hoogst optredende geluidsniveau bepaald. Dit geluidsniveau wordt LAmax genoemd. Doel van de geluidsmetingen is om een getalswaarde vast te stellen die hoort bij de beleving van het geluid van het op dat moment overkomende vliegtuig. De uitkomst van de metingen zijn slechts een indicatie voor het toekomstige geluid en niet meer dan dat. Door weersinvloeden, beladingsgraad van het toestel, iets andere stuwkracht, ander type vliegtuig e.d. kan het geluid in de toekomst afwijken van de nu gemeten waarde. De meetlocaties zijn zodanig gekozen dat ze representatief zijn voor bepaalde delen van de vlucht. Voor Veluwe, waar men over een groot deel van de route op een hoogte van 1800 meter horizontaal vliegt, is een meetplaats bij Wezep gekozen.

In de toekomst zal het vliegverkeer afkomstig van Lelystad ergens op de Veluwe doorklimmen van 1800 meter naar 2700 meter. Daarbij wordt aanzienlijk meer lawaai geproduceerd dan bij het horizontaal vliegen. Het gebied waar het doorklimmen gaat plaatsvinden ligt (nog) niet vast. Om ook voor die situatie het geluid toch goed te kunnen meten, is met Transavia afgesproken op welke plaats tijdens de belevingsvlucht precies begonnen zal worden met het doorklimmen. Die plaats ligt tussen Oene en Nijbroek. De locatie waar het geluid van het doorklimmen wordt gemeten, ligt bij Nijbroek. De tijdens geluidsniveaus die tijdens de passage zijn gemeten, zijn niet ter plaatse van de gebruikte meetapparatuur af te lezen. De meetgegevens worden via een mobiele verbinding doorgestuurd naar een centrale computer. Vervolgens zijn de gemeten waarden ca. 30 seconden na de passage te bekijken via de website www.belevingsvlucht.nl. In het geval de geluidsmeting vervuilt is met ‘stoorgeluid’ van verkeer, vogelgeluiden e.d. zal dat op een later tijdstip bij de meetresultaten worden aangegeven. Waar mogelijk zal de gemeten waarde dan worden gecorrigeerd. Wanneer dat bij een gemeten waarde gebeurt, dan zal dat worden aangegeven.

Stichting Red de Veluwe

Het bezwaar dat Stichting Red de Veluwe heeft over deze belevingsvlucht is voornamelijk dat een eenmalig geluid geen beeld kan geven van een constant geluid. “Eén druppel uit een kraan irriteert niemand; een constant druppelende kraan is gekmakend. Echter, daar kun je je geen voorstelling van maken als je alleen die eerste druppel hoort, want die doet niets met je. Dat principe geldt ook voor deze belevingsvlucht. In de zomer zullen in de vroege ochtend en in de avonduren in aanvang zeven vliegtuigen per uur overkomen. In een later stadium wordt dat elke drie minuten. Dat is een compleet andere ervaring dan een eenmalig vliegtuig dat met interesse wordt bekeken. Er ligt niemand wakker van een af en toe passerend vliegtuig , maar om de drie minuten een laag overvliegend toestel om zes uur in de ochtend of om kinderbedtijd in de avond, is wel degelijk funest voor het slaapritme. Dat alles nog los van het feit dat laagvliegen extra risico’s betekent voor vogelaanvaringen, extra uitstoot tot gevolg heeft en een negatief effect zal hebben op het toerisme in de regio.” Zie ook www.Stichtingreddeveluwe.nl/belevingsvlucht.