Jannie Lugtenberg.
Jannie Lugtenberg. Foto: Aangeleverd.

Patiënten gaan van de wachtkamer meteen naar de ok

· leestijd 2 minuten Partnerbijdrages

‘Meneer Jansen*?’, vraagt service assistent Jannie Lugtenberg in de wachtkamer van het Behandelcentrum in Zwolle. Een meneer staat op en loopt met Jannie mee richting de omkleedruimte van de operatiekamer. Ze vraagt of meneer opziet tegen de operatie. Dat blijkt niet zo te zijn. Hij hoopt eindelijk van de pijn in zijn knie verlost te zijn na de operatie.

Jannie: ‘Wij willen in het Behandelcentrum een huiselijke sfeer bieden en patiënten zo weinig mogelijk laten wachten. Sinds kort gaan patiënten vanuit de wachtkamer meteen naar de operatiekamer. Eerder gingen zij eerst naar de afdeling.’

Honderduit praten 
Meneer Jansen heeft inmiddels zijn operatiejasje aangetrokken in de nieuwe omkleedruimtes. Aan de andere kant van de deur staat een bed voor hem klaar en zo wordt hij naar de voorbereidingsruimte van de OK gebracht. Jannie: ‘Meneer is duidelijk niet zenuwachtig. Dat verschilt per patiënt heel erg. Ik vraag er altijd naar. Soms moet iemand huilen. Dan zeg ik altijd huil gerust even en geef ik een tissue. Een andere keer is iemand juist heel stil of wat kortaf. Ik weet inmiddels dat dit meestal spanningen zijn. Wanneer ik de patiënt dan weer ophaal op de verkoever, kan hij soms honderd uit praten. Puur uit opluchting.’

Hecht team 
De operatie van meneer Jansen is inmiddels achter de rug. Jannie wacht op de verkoever totdat de overdracht naar de afdeling gedaan is. ‘Dat is een taak voor de recovery verpleegkundige en de verpleegkundige van de afdeling. Ieder heeft zijn eigen verantwoordelijkheden. Dat betekent niet dat wij elkaar niet helpen als het nodig is. Integendeel. Net heb ik de collega’s van facilitair nog even geholpen met het schoonmaken van de kastjes. Wij zijn echt een leuk en hecht team samen. Ik hoop dat wij die goede, huiselijke sfeer ook overbrengen op onze patiënten.’

Dienblad 
Meneer Jansen ligt inmiddels op de afdeling. Jannie: ‘Op deze afdeling liggen patiënten die na een relatief kleine ingreep snel weer naar huis kunnen. Maar wij hebben ook eenpersoonskamers voor als dat nodig is.’ Ondertussen maakt zij in de keuken een dienblad klaar voor meneer. ‘Ik stimuleer altijd om even iets te eten. Wij hebben geen vaste tijden waarop wij maaltijden rondbrengen. Het is net wanneer onze patiënten trek hebben in iets.’

Meneer Jansen mag later die middag naar huis. Jannie brengt hem met rolstoel en krukken richting de uitgang. Hij bedankt Jannie voor de goede zorgen. ‘Ik voelde mij prettig hier.’

*vanwege privacy is dit niet de echte naam.

Meer info: isala.nl/nieuws

‘Ik werd goed voorbereid’ 

Jac van den Bos werd onlangs geopereerd aan zijn stembanden in het Behandelcentrum van Isala. ‘Ik heb de zorg als zeer prettig ervaren. Het voelde huiselijk en daardoor had ik wat minder spanning.’ 

Verhaal gaat verder onder de foto:
Jac van den Bos. - Foto: Frans Paalman

Van den Bos werd als eerste ontvangen door een verpleegkundige. ‘Dat was in een aparte ruimte, zodat je privacy had. Zij legde mij alles goed uit. Daarna kon ik weer even in de wachtkamer gaan zitten en haalde een medewerker mij op. Zij bracht mij naar de ruimte waar ik mij om kon kleden voor de operatie. Daarna maakte ik kennis met een medewerker van de operatiekamer. Zij zei tegen mij: ik ga voor u zorgen. Dat vond ik zo leuk om te horen. Ook de arts in de operatiekamer legde alles nog een keer rustig uit. Ik werd zeer goed voorbereid en ging rustig onder narcose.’

‘Ik werd wakker op de uitslaapkamer. Daarna ging ik naar een afdeling waar ik alleen lag. Ik wilde wel een boterham, maar de service assistent adviseerde mij om dat nog even niet te doen en te kiezen voor een ijsje. Dat was inderdaad een betere keus, aangezien ik net aan mijn stembanden was geopereerd. Vrij snel mocht ik weer naar huis, het ging allemaal heel vlot.’

‘De operatie is gelukt. Ik kan mijn stem al weer veel beter gebruiken. Omdat ik autorijles geef en ook rijinstructeurs opleid, ben ik veel aan het woord tijdens mijn werk. Dus het is fijn dat de schorheid waar ik steeds meer last van kreeg, nu verholpen is.’ 

Meer informatie
isala.nl/kno