Afbeelding
Aangeleverd

Samenleving, politiek en bedrijven keren zich tegen slachthuis in Epe na gruwelbeelden

· leestijd 1 minuut Partnerbijdrages

J. Gosschalk en Zn. B.V. in Epe rookt een zware pijp sinds de gruwelijke beelden van dierenmishandeling naar buiten kwamen via RTL Nieuws. Op sociale media werd schande gesproken en opgeroepen tot sluiting. Zowel grote bedrijven als McDonald’s en veeboeren verbraken de banden met het slachthuis. In de Tweede Kamer is een meerderheid voor sluiting. 

Massale boycot

Op 28 juni kwam RTL Nieuws met de door undercover-controleurs van Varkens in Nood gemaakte beelden, die direct grote verontwaardiging veroorzaakten. Dieren werden geslagen, geschopt en stroomschokken toegediend. Gosschalk plaatste direct daarop een statement op haar website, maar kon het maatschappelijke tij niet keren. Hamburgerketen McDonald’s alsmede supermarktketens Jumbo en Albert Heijn, grootafnemers van Gosschalk, lieten weten andere leveranciers te gaan zoeken. Veeboeren weigeren hun dieren naar het ‘horrorslachthuis’ in Epe te brengen en naast vele woedende burgers is de politiek erop gedoken: een dikke meerderheid van de partijen in de Tweede Kamer wil een signaal afgeven door de slachterij te sluiten. Intussen heeft de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit) het bedrijf in ieder geval voor onbepaalde tijd gesloten. Zelden kwamen er in Nederland zo’n unanieme weerstand en massale boycot tegen een enkel bedrijf voor.

Dagelijkse lapje vlees niet meer heilig

Op internet tv, radio en vooral sociale media verspreidde het nieuws zich razendsnel. Werd de rel in soortgelijke gevallen in het recente verleden op de Veluwe nog in de kiem gesmoord of liep deze met een sisser af, de beelden die bij Gosschalk gemaakt werden vormen de spreekwoordelijke druppel in een samenleving die snel veranderd is. Vleeseters en vegetariërs zijn het erover eens dat dit soort wanpraktijken een halt moeten worden toegeroepen. De roep om maatregelen qua milieu (de CO2-uitstoot van veebedrijven vormt één van de grootste) en dierenwelzijn wordt sterker en sterker en zou het wel eens kunnen gaan winnen van de behoefte aan de kiloknaller. In een tijd waarin men bewuster omgaat met de leefwereld, bijvoorbeeld op het gebied van afval, is het dagelijkse lapje vlees niet voor iedereen heilig meer.

Olie op het vuur

De teneur die op sociale media heerst, werkt door richting politiek en bedrijfsleven. Zo blijkt uit de snelle sluiting van Gosschalk: ook Jumbo, Albert Heijn, McDonald’s, de NVWA en de Tweede Kamer lezen mee op Twitter. Op het statement dat het bedrijf maakte, werd gerept over ‘betrokken medewerkers’ die ‘geschorst’ zouden worden. Daarmee gooide men alleen maar olie op het vuur. Ontslag was volgens veel twitteraars een betere optie, directe sluiting zou nog beter zijn. De daad is intussen - voorlopig - bij het woord gevoegd.