Afbeelding
.

Nieuwe visie op theoretische leerroute

· leestijd 1 minuut Algemeen

EPE- “Met de aanname dat mavo, havo en vwo leerlingen meer in het onderwijs verdienen dan ze nu krijgen, hebben wij een nieuwe visie op de theoretische leerroute - niet te verwarren met de theoretische leerweg van het VMBO - ontwikkeld.” Zo start Anne-Marie Leeuwenburgh, directeur van het RSG NO-Veluwe haar verhaal om de nieuwe, zoals Anne-Marie zegt, ‘verfrissende’ visie toe te lichten. 

De nieuwe kijk moet leerlingen meer maatwerk bieden, waardoor leren meer aansluit bij het niveau en de leerdoelen van de individuele leerling. “De leerlingen mogen zelf meer keuzes maken en zitten straks niet meer (volledig) vast aan een rooster. Wij verwachten dat het leren hierdoor aantrekkelijker wordt en dat leren op eigen niveau, leerlingen motiveert”. Centraal voor de leerlingen staat binnen de nieuwe visie: Wat is je doel? Wat wil je leren en waarom? 

De voorbereiding van de nieuwe stap begon twee jaar geleden met de inzet van coaches. De dagstart vindt inmiddels klassikaal met de coach plaats. Tijdens de dagstart worden leerdoelen en planning besproken. Daarnaast heeft de leerling iedere twee weken een gesprek van een kwartier met de coach. De coach helpt hierin de leerling keuzes te maken op het gebied van niveau, tempo en leerstrategie. Door de coaches wordt zicht gehouden op de leerling en zijn/haar leren en ontwikkeling van talenten. “Nu deze stap is geland en doorontwikkeld, gaan wij een volgende stap maken. Er komt een ‘balk’ in het rooster waarin leerlingen zelf kunnen kiezen”. Keuzemogelijkheden zijn o.a. versneld leren, extra aandacht aan een vak besteden of vakoverstijgend leren. Dit kan met behulp van een docent, zelfstandig in bijvoorbeeld het stiltecentrum of samen met andere leerlingen. Het vakoverstijgend leren is nog niet helemaal uitgekristalliseerd, maar zal waarschijnlijk in de vorm van projecturen worden aangeboden. Inhoudelijk zal de nadruk liggen op onderzoekend leren om met name de aansluiting met het vervolgonderwijs te vergemakkelijken, maar ook vaardigheden te leren voor het verdere werkzame leven. Te denken valt o.a. aan het leren plannen, samenwerken en kritisch denken.

Informatie vergaren

Op basis van de vraag ‘wat is goed onderwijs?’ is uitgebreid gezocht naar een goede invulling, en over de invulling en de ontwikkelde visie gesproken. “Van rondetafelgesprekken met ouders van leerlingen en gesprekken met mensen uit het bedrijfsleven, tot enquêtes en interviews; op verschillende manieren hebben wij informatie vergaard”. De nieuwe visie is op informatieavonden en de open dag op 21 januari al uitgedragen, met positieve reacties tot gevolg. “We lopen met de visie vooruit op een landelijk maatwerk diploma. Er is al sprake van een maatwerkcijferlijst. Dit kan doorstroming naar een vervolgopleiding bevorderen.” In het nieuwe schooljaar, ingaande 1 augustus, gaat RSG NO-Veluwe met de nieuwe visie van start. “Wij kijken mee bij de keuzes die leerlingen gaan maken. We laten de leerlingen niet los, maar gaan ze anders vasthouden. Zo groeien we mee naar eigenaarschap van de leerling.” Anne-Marie voegt toe: “Met elkaar kunnen we trots zijn op het onderwijs in Epe. We willen daarom graag delen wat hier gebeurt”. Het RSG NO-Veluwe biedt naast mavo, (tweetalig) havo en (tweetalig) vwo ook de basis- en kaderopleiding in de praktische leerroute als mede een internationale schakelklas. “De RSG biedt voor iedere leerling een plek”, besluit Anne-Marie.